Service Logistics Forum

Thema Summit 2024

De invloed van AI op de Servicelogistieke keten


Er verandert veel en het gaat snel!
Onze afhankelijkheid van hoog-technologische producten en diensten neemt in sneltreinvaart toe. Zo ook de eisen aan service en onderhoud en daarmee aan service logistiek. Hierdoor ontstaat een uitdagende mix van complexiteit van vraagstukken, hoeveelheid beschikbare data en rekenkracht van computers, wat maakt dat conventionele werkwijzen in toenemende mate tekort gaan schieten.

Voorbeelden die laten zien dat dat AI nieuwe service logistieke deuren opent zijn er reeds te over: Beeldherkenning bij NS en ProRail, Visuele inspectie van vliegtuigen bij KLM, Data gedreven planning van service monteurs bij Philips, Re-allocatie van voorraden bij ASML, Inzicht in het faalgedrag van systemen bij Nokia, Management van reservedelen bij Shimano, etc. Bij alle hierboven genoemde voorbeelden gaat het om dynamische data gedreven logistieke uitdagingen. Steeds meer data zal worden gegenereerd door steeds meer goedkoper wordende sensoren en camera’s. De komst van 5G-netwerken maakt het mogelijk deze enorme hoeveelheden data snel te delen. Maar om van al deze data nuttige informatie te maken zijn nieuwe oplossingen nodig. AI kan hierbij helpen.

Conventionele methoden vs. Adaptieve systemen
Tot nu toe maken logistieke ketens vooral gebruik van statische modellen, conventionele methoden die redelijk gemeengoed zijn geworden in de wereld van operations research. Echter is hierbij nog geen sprake van kunstmatige intelligentie. AI werkt als een digitaal brein. Een brein dat razendsnel leert van zijn eigen fouten en daarmee reageert als een expert. In de basis gebeurt dit door patroonherkenning (i.e. een kind brandt zich niet voor een tweede keer aan een hete kachel → het menselijke brein herkent voor altijd hete kachels, etc. etc, etc). Het menselijke brein maakt gebruik van adaptieve systemen.

Kunstmatige intelligentie (AI) maakt eveneens gebruik van adaptieve systemen.. Systemen die hun toestand en omgeving aan de hand van (real time) data kunnen waarnemen en reconstrueren (sensing), kunnen analyseren en voorspellen (thinking) en met een zekere vorm van autonomie (zelfstandig) beslissingen kunnen nemen, adviezen kunnen geven of daadwerkelijk actie ondernemen (acting). Artificial Intelligence opent daarmee nieuwe deuren naar het verhogen van de (service) logistieke kwaliteit en productiviteit en kan in grote mate gaan bijdragen aan circulariteit.

AI en Service logistiek
Tijdens de Service Leadership Summit 2024 zal aan de hand van een variëteit van praktijkcases en inleidingen door experts uit wetenschap en bedrijfsleven, AI gaan leven. Wat kan machine learning, deep learning en uiteindelijk Artificial Intelligende de service logistieke organisatie brengen? Wat is daarvoor nodig? Welke impact heeft AI op processen en de relatie met toeleveranciers en afnemers.

Ditmaal staat niet de servitization ladder in het spotlight, maar de Artificial Intelligence ladder en worden de stappen van conventionele methoden naar adaptieve systemen besproken. De contouren van een nieuw, geïntegreerd service logistiek systeem dat breekt met conventionele oplossingen worden steeds meer zichtbaar.

aanmelden.png

algemeen_klein.png

Trots op onze

SLF Deelnemers