Op 19 maart was het tijd voor de eerste themabijeenkomst van 2024. Ditmaal waren we op initiatief van CQM te gast bij het Railcenter in Amersfoort, het opleidingscentrum voor de railinfrastructuur. Centraal stond artificial intelligence (AI) als (mogelijke) oplossing voor onderhoud in de railsector.
Het was mooi om te zien hoe de NS en ProRail samenwerken om het onderhoud in de spoorsector te verbeteren. Met behulp van AI en sensoren langs het spoor wordt gekeken of er nog genoeg koolstof op de pantografen – de stroomafnemers bovenop de trein – zit. Zo niet, dan kan dat problemen veroorzaken aan de bovenleiding, met grote gevolgen voor de reizigers.
AI en beeldherkenning worden ook gebruikt om bijvoorbeeld te controleren of er geen bouten missen aan de trein. Dit is anders een inspectietaak die meestal ’s nachts uitgevoerd moet worden als de trein stil staat; een moment waarop de meeste mensen liever niet werken.
Het was een interessante middag met veel succesverhalen rond AI in de spoorsector, mede dankzij CQM, en een interessante en daardoor ver uit de tijd lopende rondleiding op het terrein van het railcenter.