Service Logistics Forum

23.07 Service Leadership Summit 2023

Service Leadership Summit 2023Summit 2023 kop

Towards Green and Resilient Service Supply Chains

Powered by Service Logistics Forum

Datum: Dinsdag 21 november 2023
Tijdstip: 9.00 - 17.00 met aansluitend borrel & bites
Locatie: World Horti Center, Naaldwijk
Thema: Towards Green and Resilient Service Supply Chains. Duurzaamheid en veerkracht zijn belangrijke megatrends waar niemand meer omheen kan. Daarom staan green & resilient dit jaar centraal in de Service Leadership Summit. Bekijk de Summit en de diverse onderdelen hier terug.

Sfeer en terugblik


Programma-onderdelen

Berichten in externe media


SLF presenteert een top summit in NaaldwijkInbreng publiek Summit 2023


 

Door: Ben Gräve, oud-voorzitter SLF
Deze pleonastische uitspraak geeft precies mijn gevoel weer na afloop van de summit en vele deelnemers waren het stellig met mij eens. Het World Horti Center in Naaldwijk was een prima locatie als voedingsbodem voor het thema: “Towards Green and Resilient Service Supply Chains”. In deze vruchtbare omgeving kwamen de gekozen onderwerpen prachtig tot bloei.

In de summit van 2019 heeft Esther Kersten van Vanderlande de circulariteit in onze business handen en voeten gegeven. Nu vier jaar later is het onderwerp nog actueler en zag ik dat de deelnemers veel meer met deze materie bezig zijn, getuige ook de interessante discussies bij het hoofdgerecht van de middag: “Circulair denken en Service Logistiek” dat uitstekend werd ingeleid en begeleid door Arjen Wierikx. Met zijn passie voor logistiek en allergie voor verspilling gaf hij een inkijk in zijn promotie onderzoek om de circulariteit in de logistieke ketens meetbaar te maken. De doelstelling van de wereldleiders om in 2050 100% circulair te zijn staat zwaar onder druk omdat het nu slechts 7% is en niet groeit.

Wij hebben iets met ladders in de service logistiek: naast de inmiddels al aardig vertrouwde “servitization ladder”, is er nu ook een “R-ladder” zoals door Arjen te berde gebracht. Als we deze ladder beklimmen dan komen we langs 3 stadia van circulariteit: nuttig toepassing van materialen, levensduur verlenging en slimmer gebruik van producten. Deze stadia werden toegelicht met uitstekende praktijkvoorbeelden in de eerste ronde van Castlab en ProRail, daarna Excess Materials Exchange (met een vorstelijke ondersteuning van koning Charles) en Reconext en in de derde ronde door Lely en Certhon. De ondersteunende videoclips van deze bedrijven waren zéér verhelderend en een prima uitgangspunt voor de door Arjen vakkundig geleide discussies. Zelf koos ik voor de aansluitende verdiepingssessie met Excess Materials Exchange en Reconext waarbij respectievelijk Christian en Hugo o.l.v. Geert-Jan een zeer leerzame discussie voerden met de deelnemers. De aanstaande regelgeving rondom het digitaal paspoort van producten en de “right to repair” wetgeving blijken erg belangrijk voor de stimulering van circulariteit.

Het ochtendprogramma met een keuzepallet om naar verschillende bedrijven te gaan was een prima opwarming voor het centrale thema van de summit. Zelf koos ik voor een bezoek aan Lely. Oscar Moers representeert Lely al jaren in het SLF en ik wist dus dat dit een bedrijf is met innovatie in het DNA. Het 75 jaar oude familiebedrijf heeft een duidelijke visie waarin de koe centraal staat en gericht op sustainability en profitability. Interessant is om te zien dat de producten sterk bijdragen aan een verbetering van de circulariteit en terugdringing van verkeerde uitstoot. Ook goed om te zien dat Lely structureel de wetenschap inschakelt om de langere termijn onderdelen van hun visie nader te onderzoeken. Ik vond de rondleiding en het seminar over “opportunistic maintenance” erg goed.

De nieuwe SLF deelnemer Route Circulair biedt bedrijven aan om een assessment te maken van hun circulariteit. Met deze aanpak willen zij in Nederland vóór 2030 minstens 10.000 bedrijven helpen. Als cadeautje voor de aanwezige bedrijven biedt penningmeester Bart van het SLF aan dat zij gratis dit assessment mogen doen. TKI Dinalog doet daarbij ook een duit in het zakje.

De toekenning van de SLF afstudeerprijs is elk jaar weer een hoogtepunt van de summit. Ik was onder de indruk van beide finalisten Ylja Jansen en Daan Peters. Het onderlinge verschil was klein. Kennelijk was het publiek net zo vakkundig als de vakjury, want de publieksprijs en de prijs van de vakjury (gesponsord door ASML) werden toegekend aan de bachelor Ylja. Zij kondigde heel gewiekst al aan om mogelijk weer terug te komen met haar master thesis.  

Als toetje werd de van radio en TV bekende boswachter Arjan Postma geserveerd. Arjan hield een inspirerend verhaal met als uitgangspunt dat de wereld feitelijk een recycle machine is die het in miljoenen jaren ook heeft moeten leren. Zijn verhandeling over de symbiose van de gigantische ondergrondse netwerken van boomwortels en schimmels sprak mij erg aan. De analogie met de samenwerking van netwerken van SLF met bedrijven en kennisinstellingen en andere gerelateerde netwerken was treffend.

Ik ging zéér tevreden naar huis. Naast alle inhoudelijke onderwerpen van hoog niveau, waren de locatie en de catering, maar vooral ook de strakke organisatie erg goed. Dank aan team SLF!


Terugblik Bedrijfsbezoeken

NS Onderhoudsbedrijf
door Erno Chevallier, Summitcommissie

Het ochtendprogramma van de SLF SUMMIT betreft traditioneel een bedrijfsbezoek bij een organisatie om een kijkje in de service logistieke keuken bij een professional te nemen. Tijdens de SLF Service Leadership Summit op 21 november, hebben ruim 20 SUMMIT-deelnemers een bezoek gebracht aan het NS-onderhoudsbedrijf Leidschendam. Op deze locatie worden diverse typen reizigersmaterieel onderhouden. In een inspirerende inleiding werd inzicht gegeven hoe het bedrijf inhoud geeft aan circulariteit en duurzaamheid (zowel in de bedrijfsprocessen als ook ten aanzien van de outillage) en hoe deze aspecten doorwerken in de diverse logistieke ketens. Na een boeiende rondleiding werd de ochtend afgesloten met een korte workshop waarbij de deelnemers meedachten over verdere stappen ten aanzien van verduurzaming.

                      NS1          NS2          NS3

 

Caru Containers
door Joni Driessen, CQM en mede-organisator field trip

In de ochtend zijn we op bezoek geweest bij Caru Containers. Paul Bremer van Caru Containers heeft ons meegenomen door de dynamische business van de containerhandel en containerpositionering. Hierbij hebben we stilgestaan bij de problematiek om de juiste container op de juiste plaats voor de juiste klant te krijgen en hoe dit handen en voeten te geven binnen de serviceorganisatie van Caru Containers. Naderhand hebben we een interessante rondleiding gehad op het depot van Caru waar containers binnekomen, worden opgeslagen, worden gemodificeerd en weer worden uitgeleverd. Een mooie en interessante ochtend in een dynamische omgeving keren wij terug naar het World Horti Center om het programma voort te zetten.

Caru 1                 Caru 2   

Mammoet
door Paul Enders, ASML en voorzitter SLF

Aan de oever van de Nieuwe Maas startten we de field trip bij Mammoet. De field trip naar dit mooi staaltje Hollands'trots is op meerdere manieren een Jongensdroom1 bedrijf. Op de werf een aantal flinke installaties van zowel Mammoet als andere partijen die in staat zijn enorme constructies te (ver)plaatsen. Mammoet gebruikt een groot aantal unieke hijs- en transportwerktuigen. Het onderhoud hieraan wordt op verschillende plaatsen in de wereld gedaan, maar de werd in Schiedam is een van de unieke plaatsen waar de one-of-a-kind systemen en werktuigen onderhouden worden. Tijdens de fieldtrip hebben we een aantal van de werkplaatsen en magazijnen bezocht waar duidelijk werd dat hier het vakmanschap een heel belangrijke rol speelt in het optimaliseren van de uptime van de systemen. Hierbij is de koppeling van de operationele planning (inzet) en de periodieke onderhouds- en certificering van groot belang. Een mooie uitdaging voor John Helmink en zijn team.

1Ook meiden mogen hiervan natuurlijk dromen, maar dat is nu eenmaal niet het gezegde

                          Mammoet1

 

Ter Laak Orchids
Door Hans van Waveren, Summitcommissie en vice-voorzitter SLF

De SLF-delegatie aan het bedrijfsbezoek bij Orchideeënkwekerij Ter Laak werd ontvangen door Ewald de Koning, Manager Innovation & Sustainability. In zijn inleidende presentatie ging Ewald in op hoe de Phalaenopsis zich in drie jaar van zaadje tot volwassen plant ontwikkelt en wat daarbij allemaal komt kijken. In de hectaren grote kassen staat bij Ter Laak, in diverse stadia qua ontwikkeling, voor een waarde van ca € 60 mio (!) aan orchideeën. De planten groeien, onder stringent gereguleerde condities, in drie jaar tijd van zaadje tot het volwassen, aan de kwaliteitseisen voldoende eindproduct. Omdat orchideeën qua kleur modegevoelig zijn probeert men, gegeven de doorlooptijd van drie jaar, door weloverwogen kleurspreiding het risico op een mismatch tussen vraag en aanbod tot een minimum te beperken.  

Onderdeel van het werkveld van Ewald is het realiseren van de ambitie van Ter Laak om in 2030 volledig circulair te zijn. Op allerlei terreinen is het bedrijf daarom zeer innovatief. Indrukwekkend in dit kader is de unieke dachtlichtkas. Deze kas is in staat om met toepassing van speciale fresnel-lenzen het binnenkomende zonlicht om te zetten naar energie dat gebruikt wordt om het totale kascomplex te verwarmen. Ter Laak bespaart niet alleen tot 50% energie, ook de plantkwaliteit is nóg beter dan voorheen! Ook ging Ewald in zijn presentatie in op het Warmtenetwerk Westland, waarmee gebruikmakend van aardwarmte, ook wel geothermie genoemd, om duurzame warmte te produceren. Hierbij wordt warm water vanuit diepe aardlagen naar boven gepompt, waarna de warmte wordt verspreid met het warmtenetwerk. Het warmtenetwerk levert deze warmte aan tuinders in de regio Westland, waardoor zij minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en minder CO2 uitstoten. Ze dragen zo met elkaar bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot en het versnellen van de energietransitie. De ambitie is om in 2030 een capaciteit van 500 MW warmte te bereiken, waarmee twee derde van de warmtevraag van de glastuinbouw in de regio Westland kan worden ingevuld. 

Na de inleiding van Ewald en de rondleiding door de kassen was er tijd voor vragen en discussie. Ewald was erg blij met de aanwezigheid van een aantal studenten in het SLF-gezelschap. Bij Ter Laak, maar zeker ook Westland-breed, is er grote behoefte aan jonge, getalenteerde brains. Vooral ook op de inzet van Artificial Intelligence zullen er grote slagen gemaakt moeten worden, waardoor men stappen kan zetten op de servitization ladder, meer en meer van preventive naar predictive.

Na afsluiting van het bedrijfsbezoek gingen diverse SLF-deelnemers met een orchidee onder de arm richting het World Horti Center voor het symposiumdeel van de Summit. Ze keken terug op een zeer geslaagde ochtend.

                         Ter Laak 1          Ter Laak 2          Ter  Laak 3


Lely

door Alexandra te Selle, Thales Transportation Systems en secretaris SLF

We kregen een rondleiding door de fabriekshal van o.a. de melkrobotten. Mooi om lean management tools in de praktijk het zien. Zoals bijvoorbeeld het gebruik van tacttijden en de productie door de fabriek te pullen in plaats van te pushen.

Daarna een deep dive in maintenance modellen, met name de weg naar Opportunistic based Maintenance. Dit betekent dat er een optimum moet worden gevonden wanneer welke taak wordt uitgevoerd (correctief maintenance met preventief en predictive maintenance). Hiervoor heeft Lely een zeer interessant maintenance model ontwikkeld waarbij het meest gunstigst tijdstip bepaald wordt. Doel daarbij is kostenreductie, reductie van downtime en reductie van correctief maintenance buiten kantoortijden. Goed om te zien dat Lely veel gebruik maakt van PhD en Master studenten om deze modellen te bouwen.

Kortom: een zeer interessant en leerzaam bedrijfsbezoek.

Lely

Trots op onze

SLF Deelnemers