Op 13 september was het eindelijk weer eens zover: een ‘ouderwets’ bedrijfsbezoek! Voor deze eerste editie sinds corona, waren we te gast bij MTD in Tilburg.
MTD bouwt (drink)waterinstallaties en levert watermanagement on site voor grootschalige evenementen of projecten. Denk daarbij aan events als de Formule 1 of de Olympische Spelen of aan de aan- en afvoer van (afval)water op een boorplatform in de Noordzee.
Hans van Waveren, vice-voorzitter van het SLF heette de deelnemers welkom, waarna Hans Verhoeven, Algemeen Directeur van MTD het stokje overnam. Na een gloedvol betoog over wie en wat MTD is, vol smakelijke anekdotes, ging Hans in op de uitdagingen waar MTD momenteel voor staat. Uitdagingen die velen herkennen: groei, personeelstekorten, lange levertijden voor materialen, noodzaak om verder te verduurzamen en het bedrijf op de groei te organiseren.
Hans van Waveren plaatste deze uitdagingen vervolgens in servicelogistiek perspectief, waarmee de deelnemers inzicht kregen in de overeenkomsten en verschillen tussen goederen gerelateerde- en mensen gerelateerde projecten. Evenementen vallen in de laatste categorie, hebben een moeilijk planningsprofiel en vereisen veel improvisatievermogen. De servicelogistieke aspecten kwamen naar voren vanuit het perspectief van de servitization ladder. Hierbij is beschikbaarheid van materiaal door de opeenvolging van evenementen, op het juiste moment op de juiste plek waar ook ter wereld wezenlijk. MTD bevindt zich hoog op de servitization ladder en heeft daardoor, mede in het licht van de ambitieuze groei, in het logistieke veld grote uitdagingen: het structureren van processen, de planning en besturing, de personele organisatie en de logistieke ict. Hans gaf daarmee de deelnemers de overwegingen mee waar in het tweede gedeelte van de middag over gediscussieerd zou gaan worden.
Natuurlijk mocht een rondleiding door het bedrijf niet ontbreken. Paul Verhoeven, accountmanager bij MTD, nam de bezoekers mee door het magazijn van waaruit alle materialen en onderdelen de hele wereld overgaan en vervolgens retour komen van alle projecten. Om deze goederen weer gereed te maken voor een volgend evenement, is tijdige reiniging en eventuele reparatie van groot belang.
Na de pauze zouden de deelnemers eigenlijk in kleine groepjes discussiëren over de servicelogistieke issues waar niet alleen MTD, maar veel bedrijven mee te maken hebben. Er was echter zoveel stof tot praten over de (logistieke) uitdagingen die MTD ervaart dat in plaats daarvan een levendige plenaire discussie ontstond.
Uiteraard mag bij Brabantse gezelligheid een borrel niet ontbreken, dus na afloop hadden allen uitgebreid te tijd met elkaar na te praten onder het genot van een drankje. En iedereen was het er over eens: “Wat fijn dat dit weer kon, dit is zo nuttig en waardevol en dit is waarom ik deelnemer ben van het SLF!”