Themabijeenkomst Technische Unie
Datum: 12 februari
Tijdstip: 13.00 - 17.30
Locatie: Technische Unie, Bedrijfsweg 12, Alphen aan de Rijn
Thema: Differentiatie in assortiment en dienstverlening
# deelnemers: 28
Door: Hans van Waveren
Bijna 30 SLF-ers en genodigden waren op woensdag 12 februari te gast bij het distributiecentrum van Technische Unie voor de themamiddag “Differentiatie in Assortiment en Dienstverlening”. We werden op warme wijze welkom geheten door Directeur Logistiek Bart Schoonderwoerd die aan de hand van een historische overview de 150 jarige ontwikkeling van Technische Unie schetste.
Technische Unie, steeds op de toekomst voorbereid
Bart beschreef Technische Unie als onderdeel van het Franse Sonepar. Met ruim twee miljoen artikelen van meer dan 700 leveranciers is Technische Unie de marktleidende partner voor levering van installatiemateriaal. Het bedrijf zet haar assortiment en dienstverlening in steeds meer verschillende deelmarkten weg. Dit leidt tot een groeiend assortiment en een steeds meer gedifferentieerde dienstverlening. Technische Unie kent naast “normale” leveringen die men van een groothandel mag verwachten een uitgebreide differentiatie zoals bijvoorbeeld 2bin, spoed en kitting.
Door middel van het stapsgewijs uitbreiden van het “Dynamic Picking System” sorteert Technische Unie sedert 2009 binnen het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn voor op dit als maar groeiend assortiment en op de steeds stringentere wordende eisen die klanten stellen aan uitlevergraad en uitleversnelheid.
Nicole de Haan, Manager Logistieke Innovatie & Ontwikkeling nam met haar presentatie over het distributiecentrum het stokje over van Bart Schoonderwoerd. Ze schetste een centrum met meerdere zones, elk met een specifieke logistieke bestemming. Naast de duizenden kleine artikelen die dynamisch hun plek krijgen toebedeeld in het DPS, kent het DC een groot areaal aan conventionele palletopslag en daarnaast een speciale afdeling voor het klantgericht snijden van kabels.
Het DPS vormt het kloppend hart en is in feite een geautomatiseerd orderpicksysteem waarin in honderduizenden groene Technische Unie bakken de voorraadartikelen zijn opgenomen. Goederen die binnenkomen op pallets worden uitgepakt en in de groene bakken gedaan. Via een immens system van ruim 6,5 kilometer aan lopende banden, rollenbanen en paternosterliften wordt elke bak afgeleverd bij een van de kranen die tussen de stellingen staan opgesteld. Voor het orderpicken brengt het DPS de bakken naar een van de zestig pickstations waar een bestelling wordt samengesteld alvorens deze weer opgenomen wordt in het transportsysteem. In de Order Consolidation Buffer worden de bakken vervolgens op bestelroute geselecteerd.
Met een treintje door het DC
Met de presentatie van Nicole in het achterhoofd trakteerde Technische Unie daarna het SLF gezelschap op een rondleiding door het immense distributiecentrum. De rondleiding werd verzorgd door Ron Kars, Manager van het DC en tevens Logistiek Manager van het jaar 2011. Om met het gezelschap de grote afstanden in het DC kunnen te overbruggen en tevens een goed beeld van de operatie te kunnen krijgen stond het gezelschap een treintje ter beschikking.
Met Ron op de bok en de SLF-ers van draadloze oortjes voorzien kreeg het gezelschap al rijdend door het DC van Ron een goede uitleg over het functioneren. Bij het DPS liet hij het treintje stilhouden en werden we meegenomen naar het hart van het DPS. Met het Dynamic Picking System van Witron wordt de van Technische Unie vereiste gedifferentieerde logistieke dienstverlening op een uiterst efficiënte en effectieve wijze ingevuld.
Het orderverzamelen met het Dynamic Picking System (DPS) is gebaseerd op de principes van zowel “goederen naar de man” als “man naar de goederen”. Afhankelijk van de orderstructuur worden de te picken items in het pickfront geplaatst. Dit kan semi-permanent zijn of vraag-afhankelijk. Op deze wijze is het pick front voortdurend optimaal ingericht. Stacker cranes voeren aan de achterzijde van het pickfront het replenishment uit. De klasseindeling van het assortiment wordt continu doorgerekend, waarop het DPS zich steeds opnieuw instelt. De in bakken uit het DPS verzamelde items worden tot finale orders geconsolideerd in de zg Order Consolidation Buffer (OCB) en op dollies op route geplaatst, klaar voor distributie.
Na het bezoek aan het DPS werd per trein de rondleiding vervolgd en via de kabelsnijderij kwam ons gezelschap weer terug op het oorspronkelijke vertrekpunt. De rondleiding per trein door het DC was een regelrechte experience.
Marktontwikkelingen vereisen specifieke orderfulfilmentoplossingen
Komend uit de min of meer traditionele wereld van merendeels middelgrote tot grote aannemers en installateurs, doet bij Technische Unie de ZZP-er als klant ook zijn intrede. Hierdoor neemt het aantal orders toe en wordt de gemiddelde orderomvang kleiner. Dit proces van verdergaande differentiatie vereist de implementatie van state-of-the-art orderfulfilment software. Luc Perebooms, Projectleider Orderfulfilment, nam ons mee in het keuzeproces voor een nieuw orderfulfilmentsteem en de overwegingen die hierbij zijn gehanteerd.
Netwerkborrel als afsluiting van een meer dan geslaagde middag
Tijdens de hapjes en de drankjes werd er na afloop geanimeerd nagepraat over de ervaringen van de middag. De kijk in de keuken van de logistiek van technische Unie werd zeer gewaardeerd, was leerzaam en geeft stof tot nadenken. Zeker waar het gaat om de logistieke in een voortdurend veranderend speelveld bij de tijd te houden.